KLM werkt samen met Alibaba




KLM in China

De Alibaba Group is de grootste e-commerce onderneming in China. Het werd opgericht in 1999 en bestaat uit allerlei bedrijven die samen een geheel vormen. De KLM wil op het reisplatform Alitrip een webshop openen waarbij het vliegtickets aan consumenten gaat verkopen. Het nieuwe reisportal moet Taobao Travel gaan vervangen en een zelfstandig bedrijf gaan worden. Klanten van Alitrip hebben geen creditcard nodig als ze een hotel boeken of vliegticket kopen als ze een account hebben bij Alipay (een Chinees betaalplatform zoals Paypal). Alitrip zal een grote concurrent worden voor andere gevestigde Chinese boekingssites als Ctrip.com en Elong.net.

KLM is de eerste niet-Aziatische luchtvaartmaatschappij die actief is op Alitrip. Er zijn meer dan 10.000 webshops aanwezig op Alitrip waaronder vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific en hotel boekingssite Agoda. Omdat Alibaba enorm veel klanten heeft verwacht de KLM dat de verkoop van online vliegtickets in China sterk zal groeien. De KLM vliegt vanuit Amsterdam rechtstreeks naar 7 Chinese steden. China is een belangrijke en strategische markt voor de KLM.

De Alibaba Group is spectaculair gegroeid sinds zijn opening. De marktwaarde van het concern in 2014 bedroeg 168 miljard dollar. In 2005 kocht Yahoo aandelen voor 1 miljard en kreeg daarmee bijna 40% van Alibaba in handen. In 2014 was het belang van Yahoo in Alibaba nog maar 22.5% maar door de sterke waardevermeerdering was dit belang wel 37 miljard dollar waard. Het aandeel in de Alibaba Group betekende de redding van Yahoo dat zelf in Amerika maar moeizaam groeide.

Online kopen: thuisbezorgen, Internet of Things, drone bezorging Walmart, Schiphol-parkeren.com