Google Adwords advertenties

Adwords advertenties aan de rechterkant

Onlangs zijn ook in Nederland de bekende Google Adwords advertenties verdwenen die altijd aan de rechterzijde van de pagina staan. Het is een grote wijziging die een behoorlijke impact zal hebben op vooral de kleinere adverteerders en ook op de gewone organische zoekresultaten.




Google Adwords

Voor de mensen die het niet wisten: de 10 blokjes zoekresultaten die aan de rechterkant stonden waren betaalde advertenties. De positie bovenaan kostte het meeste geld. Een klik op een advertentie bovenaan kon de adverteerder wel een paar euro kosten als het een waardevol zoekwoord betrof. Hoe lager de advertentie stond, hoe goedkoper de prijs. De advertenties op pagina twee en drie waren een stuk voordeliger. Het minimum was geloof ik 10 cent per klik.

zoekresultaten worden bepaald door geheim algoritme
De gewone (organische) zoekresultaten in Google worden bepaald door een ultrageheim algoritme. Aan de hand van honderden factoren bepaalt de computer van Google wie er op de eerste pagina staan. Zaken die belangrijk zijn voor Google zijn de unieke content, de links naar de website en hoelang bezoekers op je website blijven. Zo’n 95% van de Nederlanders zoekt informatie via Google. Een positie op nummer een in Google voor een gewild zoekwoord levert veel geld op. Ook de nummers twee en drie trekken nog aardig wat bezoekers. Sta je als verkoper/bedrijf op pagina twee of drie dan trek je slechts weinig bezoekers aan. Google bood daarom advertenties aan om verkopers de kans te geven om toch op de eerste pagina te komen. Degene die het meest betaalde kwam dan ook op die eerste pagina.
,
Nu de 10 Adwords advertenties aan de rechterzijde zijn verdwenen resteren vier plekken bovenaan de pagina en drie plekken onderaan. Door de vier advertenties bovenaan zakken de gewone (organische) resultaten in plaats. Bezoekers hebben de neiging om de eerste resultaten te bekijken die direct zichtbaar zijn zonder te scrollen. In het nieuwe systeem zijn op een kleiner scherm de organische zoekresultaten minder zichtbaar. De vier betaalde advertenties staan prominent in beeld. Bij gewilde zoekwoorden staan dan ook vaak bekende bedrijven bovenaan die het budget hebben om te adverteren. De kleine adverteerder heeft het nakijken en zal veelal genoegen moeten nemen met een betaalde positie onderaan de pagina.

Google’s Shopping

Rechts bovenaan kunnen bovendien 2-8 Google’s Shopping resultaten staan als er voor het product een grote vraag is. Bijvoorbeeld op de pagina van ‘stropdassen kopen‘ staan 8 Shopping resultaten. Dit zijn advertenties met een fotootje, de prijs en de naam van de shop.

Gerelateerde artikelen
Smartphone vervangt pinnen
,